Tag Archive | "Bønn"

Baptistene bidrar til å lede det nye Ukraina

Tags: , , ,

Baptistene bidrar til å lede det nye Ukraina


Oleksandr Turchynov ble raskt valgt av landets parlamentet som midlertidig president da det å lyktes å avsatte president Viktor Janukovitsj. Hanvar allerede blitt utnevnt visestatsminister, og vil være midlertidig president frem til nyevalg finner sted senere i år.

Dr Turchynov er en eldste i baptistmenigheten Livets Ord Kiev. Gjennom årene har han møtt en rekke baptistledere fra organisasjoner som European Baptist Federation og Baptist World Alliance under deres besøk til regionen.

European Baptist Federation, og også baptistsamfunnet i Ukraina, har gått med flere forbønnsappell for landet og  den politiske situasjonen, men og for Oleksandr Turchynov som er vår bror og venn og har tatt på seg store og krevende oppgaver. (Paul Hobson, Baptist Times – 25. februar 2014 )

Les mer på EBF nettsted

Share

Posted in NyheterComments (0)

Inspirert til å spørre hva Gud sier

Tags: , , , ,

Inspirert til å spørre hva Gud sier


De norske pop sangere Ylvis lurer på hva reven sier i sin siste landeplage. På høsttreffet for Midt-Norges baptistungdom og LIFT Trondheim lurer de på noe mye viktigere.

Av Roger Dahl

– Vi håper at folk som tror på Jesus skal styrkes, og folk som ikke tror vil bli utfordret til å tenke. Gud har gjort så mye for oss, og vi ønsker å si at han elsker deg nok til å dø slik at du kan være fri til å leve det virkelige liv.

–Vi tar bare æren for vokal og tekst, garantert av David M. og Tim S.

Musikk k-Remix Me – The Fox
Originalversjon: Ylvis – The Fox

Se video

Share

Posted in NyheterComments (0)

Ni ungdommer har velsignet Tromsø i vinter

Tags: , , , ,

Ni ungdommer har velsignet Tromsø i vinter


Et team fra Ungdom i Oppdrag (UiO) i England har hatt byens baptistmenighet som base for praksisperioden av skoleåret.

Av David Hunstad

Fra 1. januar til 20. februar har teamet fra disippeltreningsskolen til UiO i Holmsted, England, hatt sin obligatoriske Outreach i Tromsø. Godordene har mildest talt flomma over fra ungdommene, som er mellom 18-20 år, når de har forsøkt å sette ord på de fantastiske ukene vi har hatt sammen med dem.

Å få ni ungdommer ekstra på møtene har vært utrolig fin inspirasjon, og vi har blant annet sett at menighetens ungdommer har vært usedvanlig trofaste i gudstjenestene. Hver uke har det vært ungdomssamling, og dette ser ut til å resultere i at vi kan starte ei jentegruppe.

Kakao-stand
Hver fredagskveld har vi hatt kafé i baptistkirka, med kakao-stand på fortauet. I flere perioder har denne typen virksomhet vært en del av det utadrettede arbeidet vårt, og enkelte kom sågar bortom for å takke for sist. I løpet av disse kveldstimene fikk vi mange fine samtaler med byens åndelig søkende mennesker.

To ukedager evangeliserte teamet på Universitetet sammen med studentorganisasjonen Ny Generasjon. Fem tirsdager inviterte de til kurset Love101, om kjærlighetsrelasjoner. En god del studenter deltok på én eller flere kurskvelder, og fikk praktisk undervisning om utfordringer knytta til samliv.

Lørdag formiddag var teamet på Stortorget sammen med Jesus Teltet. Flere teamdeltakere kommenterte at Jesus Teltet og Fredagskaféen hadde vært de mest spennende oppgavene, til tross for at dette foregikk utendørs i vinter-Tromsø.

Ungdom i Oppdrag på Borgen leder flere konfirmantgrupper innenfor Statskirka i distriktet. Her bidro teamet med både aktiviteter, drama og undervisning.

Jordforbedring
Teamet har prioritert å delta i de tverrkirkelige bønnemøtene i byen, samt at de har brukt god tid til å be for byen. Igjennom dette besøket har de gjort en innsats for å forbedre det åndelige jordsmonnet i denne viktige byen i vår landsdel. Nå vil vi som menighetsfelleskap arbeide med å følge opp kontaktene som er skapt, og benytte den gode åndelige atmosfæren som teamet har vært delaktig i å skape, til å nå ut til nye mennesker med fortellinga om Jesus.

 

Bildetekst:

Teamdeltakerne fikk også med seg eventyrlige opplevelser som møljekalas og nordlyssafari, i tillegg til bylivet. F.v.: Abigail Matcham, Jessica Joy Randhawa, Caitlin Basset, Rebecca Cross, Erin Butler, Nathan Wesley Hixon, Clayton Bristow og Raphael Kramer (liggende).

 

Share

Posted in NyheterComments (0)

B​ø​n​n​ ​f​o​r​ ​S​y​r​i​a​ og ​v​å​r​e​ ​t​r​o​s​s​ø​s​k​e​n der​

Tags: , ,

B​ø​n​n​ ​f​o​r​ ​S​y​r​i​a​ og ​v​å​r​e​ ​t​r​o​s​s​ø​s​k​e​n der​


Det foregår i disse tider en voldsom konflikt i Syria, som vi er vitne til gjennom media. Hele Syria er i konflikt, men nå er særlig Aleppo som er den største byen i Syria i krigssonen. Der finnes også Aleppo Baptist Church.

Jeg ber om at vi alle løfter opp i bønn Syria som nasjon, hvert eneste liv i landet, våre trossøsken i Syria og våre baptistsøsken i Aleppo.
La oss be om Guds ledelse og beskyttelse for nasjonen og også spesielt be for de kristnes situasjon i Syria i denne vanskelige tiden.
Be om beskyttelse over dem, men også at de får være Guds nærvær i nasjonen og får peke på Ham som kan gi fred.
Spre dette bønneemne til alle du kan!

Generalsekretær
Det Norske Baptistsamfunn
Share

Posted in NyheterComments (0)

Medarbeiderkonferansen samlet i bønn for landet

Tags: , ,

Medarbeiderkonferansen samlet i bønn for landet


Pastor Magnus Lund tok initiativ til forbønn i forbindelse med den pågående rettsaken etter 22. juli tragedien, som begynte i Oslo tinghus denne uken.

Av Roger Dahl

Magnus Lund fortalte om hvordan han og menigheten i Kvæfjord hadde sendt telegram til Statsministeren og til Kongehuset 22. juli. Der de hadde understreket at mengihten var i forbønn for landet, for dem som var rammet direkte, for dem som måtte fronte tragedien. I sine svar understrekte Regjeringen og Kongehuset at det hadde stor betydning at noen ba disse dagene.

- Det har stor betydning at noen ber nå også, sa pastor Magnus Lund, for at den skyldige skal få hjelp til å erkjenne sine handlinger, for dem som har mistet noen av sine i tragedien, for dem som overlevde skrekkhendelsene 22. juli,og deres liv, for AUF som organisasjon og ledelsen, for landets ledere, som Regjeringen, Kongehuset, domstolen og alle de involverte i saken som føres. Og pastorer og andre ledere samlet til medarbeiderkonferanse startet konferansedagen, 19. april, med bønn for vårt land og folk.

70 ledere er samlet til medarbeiderkonferanse på Gavelstad hotell i Svarstad, 18.-22. april.

Share

Posted in NyheterComments (0)

Forbønn for Syria

Tags: , , , , , ,

Forbønn for Syria


Både den  europeiske baptistføderasjonen og Norges kristne råd har kommet med oppfordringer til bønn for Syria, og spesielt for de familiene som har opplevd at noen av sine kjære er drept og de mange tusener som er på flukt.

På  Norges kristne råds nettsider heter det:

- La oss sammen be for Syrias befolkning og deres ledere,  oppfordrer Sr Else-Britt Nilsen, leder i Norges Kristne Råds styre.  – Vår verden bærer mange sår.  Kirkens tjeneste i forbønn er kontinuerlig.  Og nå er det grunn til særlig å inneslutte Syria i våre forbønner.

Se oppfordringen fra det økumeniske rådet.

Også den europeiske baptstføderasjonen setter fokuset på Syria.

Den syriske baptistunionen har 13 medlemskirker med tilsammen 600 medlemmer. Den største av disse menighetene befinner seg i byen Homs, hvor de verste kamphandlingene har funnet sted. Selv om kommunikasjonen er vanskelig, er det visse ting som tyder på at denne menighetens pastor og dets medlemmer har klart å komme seg ut av Homs.

Den europeiske baptistføderasjonen er alvorlig bekymret for den kristne minoriteten i Syria, og hva som vil skje med religionsfriheten i landet, uansett hva som vil bli enden på denne konflikten. De peker spesielt på det store antall kristne som har forlatt Midt-Østen de siste årene.

«Vi ber om at det skal være mulig for kristne til fortsatt å bo i Syria og i nabolandene,» heter det i en uttalelse fra Den europeiske baptistunionen, som oppfordrer til å be om en slutt på kampene og at man finner frem til en fredelig løsning på konflikten.

«Be om at baptistene og de andre kristne kirkene som befinner seg i Syria må være i stand til å fortsette å vitne om Kristus, Han som er Fredsfyrsten.»

Fra Bjørn Olav Hansens blogg

Share

Posted in NyheterComments (0)

Kvinner i bønn

Tags: , ,

Kvinner i bønn


Fredag 2. mars ber kvinner over hele verden. Da går det årlige arrangementet Kvinnenes Internasjonale Bønnedag av stabelen.

Tekst: Kristin Winther Jørgensen – Foto: yaymicro.com / KPK

Tema for bønnedagen i år er: La retten vinne fram. Årets fokus er Malaysia.

– Bønnedagsprogrammet er laget av kvinnene i Malaysia ut fra deres hverdag og deres utfordringer og gleder. Men problematikken som tas opp, og bønnene og tekstene som deles, utfordrer oss alle. Det blir relevant også for oss. Og ikke minst er det viktig at vi får kunnskap om menneskers situasjon i andre deler av verden. På den måten kan vi være med og ta ansvar. Det sier Brit Knedal i komiteen for Kvinnenes internasjonale bønnedag. Hun forteller at det sendes ut materiell til bønnedagen til rundt 800 adresser bare i Norge, og at det sannsynligvis er 12.000-15.000 nordmenn som deltar i år.

– I hele verden er det 120 land og regioner som tar aktivt del i å arrangere bønnedagen. Mange steder er det mye større enn i Norge, sier Knedal som mener det er umulig å si nøyaktig hvor mange som deltar i bønn denne dagen i mars.

Siden 1887
Bønnedagen startet i USA i 1887. Den gangen ble det holdt en felles bønnesamling der ulike kirkesamfunn deltok. Siden da har arrangementet utvidet seg til å bli verdensomspennende. I Norge har det blitt arrangert slike samlinger siden slutten av 1920-årene.
Knedal mener det er viktig å engasjere kvinner i bønnearbeid.

– Kvinner kan veldig lett identifisere seg med andre kvinner. Og når noen lider eller trenger forbønn, lar vi oss engasjere. Vi opplever det godt å stå sammen på tvers av grenser og forskjeller. Bønnedagen bidrar til å oppleve enheten mellom oss. Bønneemnene handler om kvinner og barn, men også om å bedre menneskers situasjon generelt. Vi tror bønn river ned skiller, varmer hjerter og gjør oss villige til å handle for å gjøre en forskjell i denne verden, sier Knedal.
Dagen vil bli markert de fleste steder i Norge med felles bønnesamlinger, og offeret som blir gitt, går til Bibelselskapets bibelmisjonsarbeid i Malaysia.

Press på familier
Malaysia er et land i Asia der mange har god utdanning, også kvinner. Med lange arbeidsdager blir det stort press på familien, spesielt for barna. For mange kvinner fører dette til depresjoner og brutte relasjoner. Videre resulterer dette i at mange barn får sosiale problemer. Det melder komiteen for Kvinnenes Internasjonale Bønnedag.
På tross av det høye utdanningsnivået i landet, er kvinner fra minoritetene ofte analfabeter. Gjennom Bibelselskapets «prosjekt Mamma» vil de få lære å lese. Gjennom prosjektet vil det arbeides for å nå kvinner med barn, både enslige og gifte fra de lavere sosiale gruppene, spesielt fra minoritetene. Gjennom utdanningssentra vil man skolere kvinner til å få tro på seg selv og bli gode rollemodeller for sine barn. Målet er å skape gode, stabile familier basert på bibelske verdier. Opplæringen skjer ved hjelp av velprøvd materiale som er basert på bibeltekster.

Forventinger til Jesus
Brit Knedal har forventinger til bønnedagen.

– Forventningene er at kvinner i alle aldere engasjerer seg. Erfaringen er at de som først blir tent av å være med på noe så stort og viktig, stiller opp hvert eneste år. Men mest av alt går forventningen til Jesus, som hører bønn og har makt til å røre ved menneskers liv. KPK

Se ressurssiden til Norges Kristne Råd

Share

Posted in NyheterComments (0)

Bøyde hoder for beslutningene

Tags: ,

Bøyde hoder for beslutningene


Flere ganger i løpet av de to årsmøtedagen ble det tatt initiativ fra presidiet om bønn, der delegatene ble utfordret til bønn i grupper for sakene som er til behandling.

Fra hovedstyrets side er det et tydelig ønske om at arbeidet i Det Norske Baptistsamfunn skal være forankret i bønn. Både beslutningene som gjøres i landsmøtene og i det daglige arbeidet gjennom året.

Share

Posted in NyheterComments (0)


Arkiv

BLINK 2014

Arrangementer neste 14 dager

There are no upcoming events.

View Calendar

Annonser

Reklame her!